کد مطلب:36183 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

از دست دادن فرصت، غصه انگیز است











(بادر الفرصه قبل ان تكون غصه)

«فرصت را نگهدار و از دست مده و بسرعت از آن استفاده كن پیش از آنكه برای تو غصه شود»

آری! فرصت به زودی از دست می رود و موجب اندوهآدمی می شود. از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده كه: «ان لربكم فی ایام دهركم نفحات الا فتعرضوا لها»[1] «برای پروردگار شما در ایام روزگارتان نسیمهائی است، پس خود را در معرض آن نسیمها قرار دهید».

و از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است كه: «الفرصه سریعه الفوت و بطیئه العود»[2] «فرصت به زودی از دست خواهد رفت لكن بازگشت آن كند است».

و نیز می فرمایند: «الفرصه تمرمر السحاب فانتهزوا فرص الخیر»[3] «فرصت می گذردهمچون عبور ابرها، بنابراین فرصتهای نیك را غنیمت بشمارید»

ابن ابی الحدید در اینجا جریان حضرت مسلم و هانی را ذكر می كند كه ابن زیاد بنزد هانی آمد برای عیادت او، و مسلم كمین كرده بود و قبلا هانی خواسته بود كه او بیرون بیاید و ابن زیاد را بكشد ولی مسلم بیرون نیامد، هانی شروع به خواندن شعر كرد:

ما الانتظار بسلمی لا تحییها. و تكرار كرد تا ابن زیاد بد گمان شده و برخاست و به خانه ی خود برگشت و این فرصت از دست مسلم رفت.

ولی این كمال بی نصافی است زیرا خود مسلم از این موضوع جواب داده و حدیث «الاسلام قید الفتك» یعنی اسلام مانع از ترور كردن اشخاص است و نیز مطالب دیگری را ذكر فرموده، عدم اقدام خود را مستند بدان كرده است.

[صفحه 215]


صفحه 215.








    1. المحجه البیضاء ج 5 ص 15.
    2. مستدرك الوسائل جدید ج 12 ص 142.
    3. نهج البلاغه كلمه ی 22 از كلمات قصار.